-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:4720 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

رفتن به ميهماني افراد مشرك يا كساني كه دچار گناهان بزرگي چون زنا شدهاند، نيز خوردن غذا از منزل اين گونه افراد اشكال دارد؟

همنشيني و مصاحبت با افرادي كه در مسير مستقيم حق قرار ندارند، خصوصاً استفاده از غذا و امكاناتي كه به آنان مرتبط است، به تدريج اثر خود را خواهد گذارد و گوهر وجودي انسان را لكهدار خواهد كرد.

مولاي متقيان علي (ع) فرمود: با شخص شرور (بدكردار) مصاحبت و همراهي مكن، زيرا طبع تو شرّ و بدي را از طبع او ميدزدد و تو نميداني.(1)

حديث به اين نكته توجه دارد كه تأثير افراد شرور و گناهكار روي انسان به گونه پنهاني و تدريجي و ناخواسته است، به گونهاي كه شايد در ابتدا نتوان آن را تشخيص داد و اگر بعداً متوجه آن شده راه بازگشتي وجود ندارد، مثل شخصي كه وارد باتلاق شود كه در لحظات اوليه قادر است خود را نجات دهد، ولي وقتي به وسط باتلاق رسيد، ديگر دير است.

و اما آيا ميتوان در منزل اين گونه افراد ميهمان شد و از طعامشان استفاده كرد؟

پاسخ اين است كه اگر ميزبان فردي مسلمان است، و يقين به حرام بودن اموال و غذاها و ميوه هايي كه براي پذيرايي تهيه كردهاند نداريد، ميتوانيد استفاده كنيد. اگر رفتن به منزل اين گونه افراد باعث تقويت و تشويق و جرأت آنان نسبت به گناه شود، نبايد به خانه آنان برويد.

اما اگر ميزبان فرد مشرك يا كافر است، به خانه آنان نرويد و با آنان همغذا نشويد، زيرا مشرك و كافر نجسند است و غذاهايي كه با آنها تماس پيدا كرده، نجس و خوردن آنها حرام ميباشد. بنابر فتواي مشهور بين علما از جمله آيت الله مكارم، كفار اهل كتاب مثل يهودي و نصراني و مجوس نجس هستند.(2) در هر صورت نرفتن به خانه آنان و همغذا نشدن با ايشان مطلوب است، افزون بر اين كه با ارتباط داشتن و رفتن به خانه آنان، مردم بر چسبهاي نامناسب ميزنند كه بايد از آنها خود را مبرّا كنيد. البته برخورد خوب و مناسب مطلوب و مفيد است.

پينوشتها:

1 - صادق احسان بخش، آثارالصادقين، ج 10، ص 369، به نقل از شرح نهجالبلاغه ابن ابيالحديد، ج 2، ص 272.

2 - توضيح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 106 و ذيل آن.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.